Технологія Тіффані
Навчання вітражної техніки Тіффані і Набір на курси вітражу
+38-097-904-09-54 +38-066-766-05-19
1. Ескіз вітражу.
Як приклад роботи, ми намалювали простеньку вітражну рибку, щоб новачкам було нескладно зрозуміти техніку "Тіффані". Головні постулати створення вітражного ескізу :
- Коли в проекті вітража є більша кількість хрестоподібних сполучних ліній, тим цей вітраж надійніший і стійкіший до механічних дій.
- Якщо лінії швів ви хочете зробити ширшими, тоді ви повинні відмовитися від вузьких довгих елементів
з сильно гострими кутами, тому що широка фолія закриє частину торця і верхньої частини деталі, також при перегріванні під час процесу обпаювання цього елементу можна отримати тріщину на ньому.Ескіз вітража друкується, або малюється відповідно до необхідних для вас кінцевих розмірів. На ескіз накладається калька і на неї переносять увесь малюнок, зберігаючи кінцевий розмір вітража. Далі кожен фрагмент нумерується, також вказується спрямованість ліній відповідно до ескізу (якщо необхідно зберегти напрям фактури скла), після чого розрізається по контуру специфічним вітражним двоголовим ножем або ножицями для вітражних шаблонів-трафаретів. Ці ножиці складаються з трьох лез. Середнє лезо під час розрізання ескізу відрізає паперову лінію шириною близько 0.127-0.126 см. Таким чином ми отримуємо допуск на фолію і олов'яний шов при майбутньому процесі пайки. По усьому периметру кальки прикріплюємо штапік, щоб майбутній вітраж мав чіткі межі і зберіг розмір.
2. Скло та його підбір.
Необхідне нам вітражне скло європейського, американського або китайського виробництва, відрізняється великим спектром відтінків, кольорів, фактур і товщин. Ми рекомендуємо брати вам американське, або німецьке скло. При підборі скла для вашого вітража треба знати, де стоятиме вітраж, як і чим він освітлюватиметься (лампи, денне світло, свічка і так далі), наскільки гармонійно між собою поєднуватимуться кольори і відтінки, а також фактура. Ми вибрали для нашої роботи в якості фону скло Spectrum baroque - бароко. Решта скла теж Spectrum baroque, спектрум серії опал, а також Wissmach.
3. Нарізання елементів.
Скло різних виробників має різну товщину і фактуру. Вирізаний з проекту трафарет прикладаємо до скла і по контуру обводимо водостійким тонким маркером. По лінії, що утворилася, ми і різатимемо скло. Різати скло необхідно по гладкій, а не по фактурній стороні, не забувши за таких обставин перевернути трафарет навиворіт. Склоріз необхідно тримати в правій кисті так, немов ви тримаєте олівець, під нахилом 40°- 45° відносно поверхні скла. Не можна сильно тиснути на ручку склоріза! Натиск має бути невеликим. Склоріз слід вести максимально рівніше, щоб алмазний ролик стояв перпендикулярно до скла. Якщо цього моменту не дотриматися, скол на склі буде з довільним кутом. Різання скла має бути, за можливості, швидким і точним. У кінці лінії різки зменшіть натиск на склоріз, в іншому варіанті вийде скол по краю деталі. Лінія прорізу має бути плавною, безперервною і акуратною. Легке постукування зворотною стороною склоріза уздовж лінії прорізки з тильного боку скла призводить до перпендикулярного збільшення тріщин і зламу скла. Коли фрагмент скла маленький, це можна виконати в руках. Але коли необхідно вирізувати більший фрагмент - лист скла кладете на край робочої поверхні вашої стільниці, постукайте склорізом і обломіть. Якщо треба відокремити невелику частину деталі, використайте вітражні плоскогубці для розділення скла на фрагменти. Коли треба вирізати фрагмент з внутрішнім радіусом - поділіть цей радіус на 3-4 прямих лінії. Чим більше радіус у деталі, тим цих ліній треба більше. Поглиблення під лінзи (скляні кульки) повинні виточуватися на шліфувальній машині каменем відповідного діаметру.
4. Шліфовка.
Після закінчення нарізання деталей із скла необхідно обробити торці кожної деталі на шліфувальній машинці, щоб прибрати нерівності і невеликі сколи, що утворилися під час різки, а також підготувати поверхню торця (зробити його шорстким) на склі для якісного проклеювання фолії. Робоча поверхня шліфувальної машинки - голівка з алмазним напиленням, на яку подається вода під час шліфування, що полегшує шліфовку деталей і допомагає позбутися швидкого зносу алмазної поверхні голівки. Алмазні голівки-насадки існують різної ширини і розміру зерна. Дрібнозерниста, із стандартним зерном і крупнозернистим. Чим більше зерна, тим воно швидше шліфує деталь, але від використання крупнозернистих голівок можуть утворюватися сколи по торцю скла, які приховає тільки ширша фолія. Для досягнення тонких ліній на вітражі використовуйте тільки дрібнозернисту алмазну голівку. Під час шліфування звіряйте розміри деталі зі своїм ескізом - це допоможе вам уникнути неточностей.
5. Обгортання деталей вітража мідною фольгою (фолією).
Кожна деталь майбутнього вітража обмотується мідною стрічкою-фольгою (фолія). Фолія - це тонка смуга мідної фольги, яка клеїться на торець деталі (на зразок скотча) за рахунок нанесеного на неї клею. Клей буває прозорий або чорний. Якщо ви використовуєте прозоре скло у поєднанні з чорною патиною, треба вибрати фолію з чорним клеєм, тоді в готовому вітражі не буде проглядатись фолія. Фолія клеїться тільки на сухе, чисте,і шліфоване скло. Заворотам фолії назовні скла слід бути однаковими. Інакше їх треба підрізати канцелярським ножем (небажано). Від цього залежить рівність ліній вітража, а також його надійність. По закінченню обмотки фолією поверхні деталей прогладьте спеціальним стеком або пластмасовим маркером. Елементи вітража повинні лежати злегка з відступом. Обмотані деталі кладемо на їх місця на кальку, дотримуючись їх порядкових номерів. Починаємо викладати деталі від кута, як показують стрілки на фото. Важливо, щоб між деталями був проміжок ~1мм, але не більше. Це дозволить олову добре з'єднати деталі між собою і уникнути товстих ліній.
Усі шви покриваються паяльною кислотою-флюсом за допомогою пензлика. Кислота знімає окис з фолії, за рахунок чого буде добре лягати олово під час процесу пайки.
6. Пайка вітражу.
При пайці вітражів " Тіффані" слід брати олов'яний припій марки ПОС-61. Кінець олов'яного дроту кладеться на шов вітража і плавиться вітражним паяльником. Паяльник слід тримати, як ручку для письма. Таким чином і при такому положенні вітражний паяльник треба тягнути уздовж шва пайки. Не тримайте паяльник довго в одній точці - може лопнути скло або перегоріти клей фолії, також не торкайтеся паяльником відкритих ділянок скла. Перед чистовою пайкою пройдіться по усіх швах тонким шаром олова, заливаючи його в проміжки між деталями. По периметру вітраж потрібно обрамити в латунну П-подібну профільну рамку, для створення додаткових т-подібних з'єднань і міцності вітражу, а також зручного подальшого монтажу.Врахуйте, що в місцях, де одягається профіль, пайка має бути пласкою, а вже коли вдягнули профіль, його потрібно припаяти до основних швів. Оскільки по усьому периметру вітраж буде вставлений в латунну профільну рамку, слід пропаяти шви по краях периметра, не доходячи близько 5 мм до краю . Коли деталі вітража пропаяли між собою, також з тильного боку, замовляється рама для вітража.
7.Нанесення справжньої рідкої патини.
Після пайки вітраж обробляється спеціальними рідинами для нейтралізації кислоти-флюсу, ретельно миється водою з миючим засобом, полірується тканиною, тільки потім наноситься патина. Патина наноситься пензликом на олов'яні шви вітража до досягнення необхідного ефекту (колір міді,бронзи або чорний). Патина буває мідна, чорна, і антична бронза. Зверніть увагу, що треба одягнути гумові рукавички, щоб уникнути подразнення шкіри рук. Після втирання патини вітраж слід витримати близько 15 хвилин, ретельно помити і обробити антиоксидантом, щоб не окислювалися шви. Потім дати просохнути, нанести поліроль і відполірувати м'якою тканиною. Все готово - ставте в раму! Проводимо набір для навчання вітражу за технікою «Тіффані».
Про наші роботи читайте на початку.